Sunday, January 08, 2006

Barnedåp


Så var jeg endelig døpt...bare to dager før jeg fylte 1/2 år. Selve dåpen gikk veldig fint for seg. Og i følge foreldrene mine var jeg en engel i kirka. Først skulle jeg ha på lue, så skulle den av. Deretter fikk jeg bare vasket håret i den nypussa skipsklokka, men presten ga meg ett lekkert nybrodert tørkle til å tørke håret med. Her er jeg på fanget til gudmor Anne Kristin. Fadderene mine var Anne Kristin- gudmor, Ole Petter- gudfar og luefadder, Haavard- fadder, Rolf og Kristine- faddere.
På dette nederste bildet er vi på bakrommet med presten, han Georg Jokstad som til vanlig er fregattprest og Orlogskaptein. Skipsklokken som pappa holder i hånden er den jeg blei døpt i og som til vanlig henger ute på KNM Narvik. I tradisjonens tro graveres navnet til den døpte inn i skipsklokka vedkommende er døpt i. I KNM Narviks klokke står det ikke ett eneste navn per dags dato. Ganske spesielt med tanke på at den gamle damen er ca 40 år og at om ca to år vil nettopp dette fartøyet bli museum og vil være å finne på marinemuseèt i Horten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home